Eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Suzanne Brinkman - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Suzanne Brinkman - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Zuid-Afrika

Door: Suzanne Brinkman

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molweni (hallo allemaal),

Bij deze mijn eerste verhaal van mijn verblijf hier in Zuid-Afrika. De reis van Amsterdam naar Johannesburg ging voorspoedig, maar was wel erg lang (10,5 uur). Eenmaal aangekomen rond 11 uur op JO-burg was ik kapot, en dan moet je ook nog eens 9 uur wachten op het vliegveld, lucky me. Toen het eindelijk inchecktijd was om half 6 in de ochtend kon ik mijn reis vervolgen naar Port Elizabeth. Eindelijk aangekomen in PE mocht ik, met nog een paar Stenden studenten wachten tot we opgehaald werden om 12 uur. Dit werd uiteindelijk een uur of half twee tot we vertrokken. Mensen, ik houd niet van wachten dus mijn geduld werd goed op de proef gesteld. Vanaf PE gingen we met meerdere busjes naar Port Alfred, deze reis duurde ongeveer 2 uur.

Na 36 uur was ik eindelijk op mijn eindbestemming en wat was ik blij, want ik voelde verre weg van fris en fruitig en zag eruit als een verbrande zombie. Natuurlijk is dit kind verbrand in de zon. Op dit moment is me neus al goed aan het vervellen. Anyhow, de Zuid-Afrikaanse mensen zijn super aardig! Echt leuke mensen zijn het, tenminste de mensen die ik nu ontmoet heb. Alle studenten, zowel de dutchies als de lokale studenten, verblijven in verschillende huizen en deze huizen zijn ook gemixt met jongen, meisjes, dutchies en lokale studenten. Heb al veel gesproken met mijn Zuid-Afrikaanse huisgenoten en ze zijn super aardig. Ze komen uit zichzelf naar je toe en vragen je het hemd van je lijf. Daar kunnen Nederlanders nog iets van leren! Ik ga kijken of ik Xhosa kan leren van mijn Zuid-Afrikaanse huisgenoten. Xhosa is de Zuidwestelijkste tak van de Ngunitalen, die weer een onderdeel van de Bantoetalen zijn. In de taal zelf zegt men: isiXhosa IPA: /isi'kǁʰoː.sa/ ; aangezien dit een klik bevat (kǁʰ) spreken mensen die geen kliktaal spreken het meestal uit als /kɔːza/ kôzza.(Wikipedia, 2015). Dat lijkt me wel grappig om dat te kunnen spreken.

Gister de eerste introductie dag gehad, hier kregen we veel informatie over de campus, het gebied waar we zijn, een tour door het dorp, veiligheid etc. etc.. Vandaag hebben we reguliere lessen maar ook nog een introductie college.

Wat me wel sterk opvalt is dat de er grote groepen Stenden studenten zijn die elkaar al drie jaar kennen en dat je daar moeilijk tussen komt en zich soms afzonderen van de lokale studenten en andere Stenden studenten. Maar er zijn ook genoeg studenten waarmee je wel gezellig kan praten. Het is nog maar week 1, dus dat moet wel goed komen.Vermaak me in ieder geval prima.

Eeeehmm ja wat kan er nog meer gezegd worden. Ik weet het zo even niet meer. Dus ik brei er een eind aan!

Usale kakuhle (doei!)

  • 10 Februari 2015 - 19:07

    Egbert Brinkman (pappa):

    Zooooooooooo ver weg en toch weer dichtbij met al die mailtjes. Dikke kus!! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Port Alfred, Zuid-Afrika

Hallo vrienden, familie en andere gegadigden die deze blog nu lezen,

Voor mijn minor Innovative Tourisme ga ik 10 weken naar Zuid-Afrika. Ik zal studeren aan Stenden University South-Africa. Ik heb er super veel zin in en het is altijd een droom van mij geweest om naar Zuid-Afrika te gaan en om dit te kunnen combineren met mijn studie is gewoon geweldig.

Ik ben benieuwd wat deze ervaring mij zal brengen. Voor mij is dit het echt een begin om de wereld te ontdekken. Nieuwe avonturen te beleven, maar ook naar de nieuwe culturen ben ik nieuwsgierig naar. Ik ben ook benieuwd naar de Culture Shock die ik ondergaan zal. Maar zoals een exchange student uit Zuid-Afrika zei T.I.A. This Is Africa. In de zin van wen er maar aan. Aangezien wij West-Europeanen nogal direct zijn naar andere mensen zal dit in Zuid-Afrika totaal anders zijn. ER wordt gezegd door mensen die daar geweest zijn dat je als een totaal ander mens terug komt. ik ben benieuwd of dit ook echt zo is. Dus mensen herinner me zoals ik nu nog ben want na Zuid-Afrika ben ik niet meer zoals ik nu ben, haha

Ik vertrek op 6 februari a.s. van Schiphol om 10:10 uur. Mocht je me willen uitzwaaien be my guest :). De auto waar ik mee naar Schiphol zit helaas al vol dus je zal op eigen gelegenheid naar Schiphol komen. Zaterdag 11 april a.s. ben ik weer terug in Nederland. Ik zal landen om 15:55 op Schiphol. Dus mocht je een vrije zaterdag hebben en niks te doen kom dan naar Schiphol en verwelkom mij terug in Nederland, haha.

Ik ga proberen om wekelijks een verhaal hier te plaatsten, maar ik durf niks te beloven, haha

Dit is het voor nu, mocht je nog vragen hebben vraag ze dan gewoon! Nu zal ik nog recentelijk reageren, maar in Zuid-Afrika kan dit wat langer duren, want hé T.I.A.

Liefs Suzanne

Recente Reisverslagen:

10 April 2015

Laatste uren in Port Alfred

21 Maart 2015

Update!

02 Maart 2015

Leven in South Africa

10 Februari 2015

Eerste dagen in Zuid-Afrika

04 Februari 2015

Vertrek a.s. vrijdag
Suzanne

Actief sinds 14 Jan. 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 3509

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 11 April 2015

Port Alfred, Zuid-Afrika

21 November 2010 - 09 April 2011

Stage Belgie

Landen bezocht: